Zorg voor je fibroblasten en mitochondriën…

…je fibro- en mito-watte?

Fibroblasten en mitochondriën zijn beide minuscule onderdelen van het menselijk lichaam. Hoe minuscuul dan ook… beide onderdelen zijn van gróót belang voor een gezond, energiek en goed functionerend lichaam. In dit blog lees je meer over deze twee kleine krachtpatsers.

Fibroblasten

Fibroblasten zijn onderdeel van het bindweefsel, oftewel de fascia. De fibroblasten zorgen in dit weefsel voor stevigheid. Hoe? De fibroblasten maken collageen aan! Naast stevigheid helpen de fibroblasten ook bij herstel van het lichaam. Bijvoorbeeld als je jezelf hebt gesneden of iets hebt gebroken. Door de productie van collageen en andere bindweefselstoffen zijn de fibroblasten cruciaal voor een sterk lichaam dat zichzelf sterk kan houden.

Mitochondriën

Mitochondriën bevinden zich in alle lichaamscellen. Door de mitochondriën kunnen lichaamscellen energie produceren. Die energie is allereerst nodig voor alle basale lichaamsfuncties, zoals ademhalen en voeding verteren. Wat overblijft na verbruik van deze basale functies is de lichaamsenergie. De energie, waarmee je fysiek in beweging komt, en de energie die je brein voedt om mentaal in actie te komen. Kortom: je energieniveau.

Wat hebben fibroblasten en mitochondriën met elkaar te maken?

Fibroblasten zijn cruciaal voor een sterk lichaam dat zichzelf sterk kan houden door collageen te produceren én weefsels te herstellen. Om dat te kunnen doen, hebben de fibroblasten energie nodig. En die energie krijgen ze dankzij de mitochondriën. Hoe meer en hoe beter je mitochondriën energie produceren, hoe beter en sneller je fibroblasten kunnen werken.

“Bij gezonde mensen gaat gemiddeld 70% van de energie van mitochondriën op aan lichaamsfuncties en lichaamsherstel.”

Heel veel lichaamsenergie gaat al ‘verloren’ aan de basisfuncties van het lichaam. Je kunt je voorstellen dat als je maar weinig lichaamsenergie produceert, door een tekort of door trage mitochondriën, je snel lichamelijke én mentale kwaaltjes krijgt:

  • Je lichaam functioneert minder goed

  • Je lichaam is kwetsbaarder

  • Je lichaam herstelt minder goed

  • Je houdt minder energie over voor ‘jezelf’

  • Je bent sneller ziek

  • Je ‘zware’ lichaam kost je extra energie

  • Je raakt in een vicieuze cirkel, waarin je energieniveau én het zelf genezend vermogen van je lichaam steeds verder afnemen

Heb je zelf invloed op de gezondheid van je fibroblasten en mitochondriën?

Ja! Dát is goed nieuws. Maar uit de vicieuze cirkel komen is lastig, zeker in het begin. Maar na een tijdje gaat het alleen maar beter. Op den duur gaat het zelfs automatisch, omdat het lichaam dan zélf het merendeel van het werk doet.

Maar hóe kom je dan uit die vicieuze cirkel? Hóe krijg je meer energie en/of help je dat zelf genezend vermogen van je lichaam herstellen?

Wat je zelf kunt doen voor je fibroblasten

https://nl.freepik.com/vrije-photo/gezonde-jonge-vrouw-die-in-openlucht-training-voor-opleidingssessie-verwarmen-bij-het-park_2887320.htm

https://nl.freepik.com/vrije-photo/gezonde-jonge-vrouw-die-in-openlucht-training-voor-opleidingssessie-verwarmen-bij-het-park_2887320.htm

Stretchen

Uit onderzoek blijkt dat fibroblasten door stretchen uitzetten. Dat is goed, want zo kan het fasciaweefsel beter ontspannen. Dat verlicht ook de pijn dat verstijfd fasciaweefsel kan veroorzaken.







Bewegen

Fibroblasten blijken bij regelmatige beweging al snel (binnen 3 dagen) nieuw collageen te produceren. Daardoor wordt verstijfde fascia soepeler. Hiervoor kun je bijvoorbeeld elke dag een paar minuten touwtjespringen. Een kleine, korte inspanning die je lichaam toch een goede boost geeft.

Wat ook helpt, maar wat je niet zelf kunt doen:

 Acupunctuur en dry needling

Als een naald in de huid steekt, draaien fibroblasten zich om de naald heen. Ze houden hem als het ware vast. Ook in de directe omgeving van de naaldenprik reageren de fibroblasten. Ze ontspannen en de stof ATP komt vrij in het fasciaweefsel. Die stof zorgt voor energie in het weefsel! En zo kan het weefsel weer beter functioneren.

Wat je zelf kunt doen voor je mitochondriën

Goed eten

Eten zorgt sowieso voor energie. Maar in sommige voedingsmiddelen zitten precies de juiste stoffen die je mitochondriën een goede boost geven. De 6 allerbelangrijkste?

  • Vette vis (stoffen hierin die je mitochondriën boosten: Q10, vitamine B3, zwavel, creatine en omega 3-vetzuren)

  • Spinazie en koolsoorten (stoffen hierin die je mitochondriën boosten: Q10, magnesium, zwavel en ijzer)

  • Noten, zaden en pinda’s (stoffen hierin die je mitochondriën boosten: Q10, vitamine B3, magnesium, zwavel, koper, omega 3-vetzuren)

  • Gevogelte (stoffen hierin die je mitochondriën boosten: Q10, vitamine B3, zwavel, ijzer en creatine)

  • Peulvruchten (stoffen hierin die je mitochondriën boosten: magnesium, ijzer, omega 3-vetzuren)

Bewegen

Door beweging worden de mitochondriën geprikkeld om aan het werk te gaan. Dat betekent: meer productie én snellere productie. Goede beweging? Fietsen en wandelen!

 

Infrarood warmte

Infrarood warmte dringt heel diep het lichaam binnen en helpt in het lichaam de afvalstoffen opruimen. Die afvalstoffen belemmeren het functioneren van de mitochondriën. Heb je minder afvalstoffen? Dan kunnen je mitochondriën beter en meer energie produceren. Eens in de zoveel tijd naar de infrarood sauna, een infrarood lamp of -deken werkt!

 Spieren kweken

Hoe meer spierenmassa je hebt, hoe meer energie er in je spieren zit. Uit onderzoekt blijkt dat leeftijd daar geen grote rol in speelt. Iedereen kan dus door zowel cardiotraining als spiertraining zijn energiepeil verhogen.

Wat ook helpt, maar wat je niet altijd zelf kan doen:

Massage

Massage helpt net als infrarood warmte bij het opruimen van de afvalstoffen die de mitochondriefunctie dwarsbomen. Met massage werk je namelijk óók de afvalstoffen uit het lichaam. De energietoevoer naar cellen verbetert en de beschikbare energie wordt zo ook efficiënter benut.

Tekst: met dank aan Triggerpointcoach.nl